Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W pracy adwokata czy radcy prawnego liczy się czas przygotowania odpowiedniej dokumentacji do konkretnych instytucji, np. sądów. W dobie cyfryzacji prawnicy mogą z powodzeniem korzystać z nowoczesnego rozwiązania, jakim jest e-podpis. W poniższym artykule przedstawiamy, jakie korzyści wiążą się z wykorzystywaniem e-dokumentów w kancelarii prawnej i dlaczego podpis kwalifikowany dla prawnika jest niezbędny w codziennej pracy.

E-podpis kwalifikowany dla adwokata lub radcy prawnego – Na co zwrócić uwagę?

Podpis elektroniczny jest świetnym narzędziem w pracy prawnika. Może służyć m.in. do reprezentowania klientów po udzielonym pełnomocnictwu – również tych, którzy przebywają za granicą Polski. Dodatkowo podpis z certyfikatem kwalifikowanym zrzuca z prawników kwestię komunikowania się z administracją publiczną w oparciu o dokumentację papierową. Z jego pomocą można znacząco przyspieszając obieg dokumentów przygotowanych w wersji elektronicznej.

O czym należy pamiętać wyrabiając podpis kwalifikowany dla prawnika? Certyfikat kwalifikowanego podpisu nie różni się w tym przypadku od certyfikatu wydawanego dla przeciętnej osoby. Możemy w nim jednak umieścić dane dodatkowe, które określą pełnioną funkcję (np. dopisek „radca prawny” czy „adwokat”), a nawet nazwę konkretnej kancelarii. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku podpis kwalifikowany będzie służył głównie do celów biznesowych.  

Zastosowanie podpisu kwalifikowanego dla prawnika

E-podpis ułatwia pracę prawników poprzez minimalizowanie papierowej dokumentacji, która przygotowywana jest dla klientów. Wiąże się to ze znaczną redukcją kosztów przeznaczanych na zakup papieru oraz na przesyłki kurierskie i pocztowe. Ważne dokumenty przekazywane są wyłącznie drogą elektroniczną.

Przyjrzyjmy się, w jakich obszarach sprawdzi się podpis kwalifikowany dla adwokatów i radców prawnych.

Komunikacja online na terenie UE dzięki podpisowi kwalifikowanemu

Dzięki unijnemu rozporządzeniu eIDAS, dokumenty podpisane podpisem kwalifikowanym są akceptowane w instytucjach administracji publicznej z terenów państw członkowskich UE. W praktyce oznacza to, że prawnik z Polski może bez problemu komunikować się z zagranicznymi sądami i instytucjami rządowymi. Podpis ułatwia także komunikację z klientem, który przebywa za granicami Polski. Dzięki temu narzędziu prawnik może przekazać mu stosowne dokumenty w wersji elektronicznej.

Zakładanie spółek dla klientów

Dzięki e-podpisowi z certyfikatem kwalifikowanym możliwe jest zakładanie spółek w imieniu klientów. Prawnik może podpisać wszelkie dokumenty elektronicznie i skorzystać z systemu S24, który umożliwia rejestrację spółek z o.o., spółek komandytowych czy spółek jawnych drogą online. Jeżeli prawnikowi zostało udzielone pełnomocnictwo, a klient kancelarii przebywa za granicą, nie ma potrzeby, aby przyjeżdżał on w tym celu do Polski. 

Podpisywanie umów cywilno-prawnych

Podpis elektroniczny kwalifikowany to wygoda w zawieraniu umów cywilno-prawnych na odległość. Jest on równoważny z podpisem własnoręcznym. Uniemożliwia także manipulację treściami umowy, ponieważ po dokonaniu podpisu, każda zmiana w dokumencie jest widoczna. Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć interesy swoje i klienta, prawnik może korzystać dodatkowo z usługi znakowania czasem, o której pisaliśmy w artykule „Co to jest kwalifikowany znacznik czasu?”.

Podpis kwalifikowany w kancelarii prawnej – Korzyści

Podpis kwalifikowany EuroCert w kancelarii adwokackiej czy radcowskiej to wygoda użytkowania. Jest niezwykle prosty w obsłudze – aby go użyć wystarczy jedynie dedykowana, niezwykle intuicyjna aplikacja, którą instalujemy na komputerze oraz czytnik z kartą kryptograficzną. E-dokument w wersji PDF może zostać również podpisany z poziomu Adobe Reader.

Kwalifikowany e-podpis umożliwia więc wydawania dokumentów prawnych na życzenie klienta. W przypadku ich wysyłki, wystarczy, że przekażemy cyfrowy plik pocztą elektroniczną, który w szybkim czasie dotrze do odpowiedniego adresata. Podpis kwalifikowany prawnika, zgodnie z przepisami, będzie miał oczywiście pełną moc prawną, tak samo jak podpis własnoręczny.