Prowadzenie firmy wiąże się z przygotowywaniem wielu dokumentów, m.in. tych, które dotyczą zatrudnienia pracowników. Jedną ze składowych całej dokumentacji pracowniczej, są akta osobowe, które mogą być przygotowywane w formie cyfrowej, bez konieczności przechowywania ich w wersji papierowej. Aby proces tworzenia i archiwizowania elektronicznych akt osobowych przebiegał zgodnie z przepisami, pracodawca musi dysponować kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.
Od stycznia 2019 roku, polscy przedsiębiorcy mogą prowadzić akta osobowe swoich pracowników całkowicie w formie elektronicznej. Dokumenty te nazywane są e-aktami pracowniczymi i zgodnie z przepisami prawa są równoważne z tradycyjnymi aktami papierowymi.
Sposób prowadzenia elektronicznych akt osobowych został przedstawiony bardzo szczegółowo w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej. W związku ze zmianami w Kodeksie Pracy, 21 marca 2023 r weszła w życie nowelizacja tego rozporządzenia, która wprowadziła m.in. nową teczkę E.
Elektroniczne akta osobowe, prowadzone dla pracownika zatrudnionego w firmie, powinny być podzielone na kilka części:
- Część A – dokumentacja zbierana w procesie rekrutacyjnym,
- Część B – dokumentacja, która dotyczy samego zatrudnienia oraz przebiegu tego zatrudnienia (umowy, badania lekarskie),
- Część C – dokumentacja, która dotyczy ustania stosunku pracy,
- Część D – dokumentacja, która dotyczy wszelkich kar porządkowych nakładanych na pracownika (tj. upomnienia, nagany, kary pieniężne),
- Część E – informacje o kontroli trzeźwości pracownika oraz dotyczące kontroli pracownika na obecność w jego organizmie środków, które działają podobnie do alkoholu.
Akta pracowników, którzy zostali zatrudnieni po 1 stycznia 2019 roku, muszą być przechowywane przez 10 lat. Okres ten liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy wygasł lub uległ rozwiązaniu. Z kolei akta pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 roku powinny być archiwizowane przez 50 lat.
Mimo upowszechnienia się e-akt osobowych, pracodawcy mogą nadal prowadzić teczki pracownicze w formie papierowej. Jednak z uwagi na rozwój technologii i dostępność innowacyjnych narzędzi, firmy coraz częściej decydują się na digitalizację procesów w tym zakresie.
Prowadząc elektroniczne akta osobowe należy pamiętać o szeregu wymogów, które narzucają na nie przepisy prawa. Należą do nich:
- Integralność treści dokumentu i danych w nim zawartych – pliki w e-aktach powinny być zabezpieczone tak, aby nie było możliwości wprowadzania w nich zmian,
- Zabezpieczenie plików przed dostępem ze strony osób trzecich – elektronicznymi aktami osobowymi mogą administrować wyłącznie osoby do tego upoważnione,
- Odpowiednia ochrona dokumentacji osobowej – pliki muszą być zabezpieczone w taki sposób, aby nie mogły zostać uszkodzone lub utracone.
- Przechowywanie plików w bezpiecznym systemie – system taki powinien zbierać dane o osobach, które przeglądały dokumenty,
- Możliwość wyszukiwania dokumentów na podstawie metadanych,
- Przygotowywanie osobnej teczki dla każdego pracownika – Dla każdej osoby zatrudnionej powinien być stworzony jeden folder z pełną dokumentacją kadrową.
Te artykuły mogą cię zainteresować:
Jakie dokumenty pracownicze można przechowywać w formie elektronicznej?
Jeśli pracodawca decyduje się na przechowywanie dokumentów pracowniczych w sposób elektroniczny, powinien pamiętać, że digitalizacja akt osobowych nie musi obejmować całej dokumentacji. Możliwe jest przygotowywanie tylko części akt w formie cyfrowej, a części w formie papierowej.
Do dokumentów pracowniczych, które mogę mieć postać elektroniczną, należą m.in.:
- umowy o pracę,
- umowy o zakazie konkurencji,
- zakresy obowiązków,
- potwierdzenia zapoznania się z regulaminem pracy i przepisami BHP,
- potwierdzenie przeszkolenia pracownika z przepisów BHP,
- protokołu odbioru,
- dokumenty potwierdzające podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- wnioski urlopowe i dokumenty potwierdzające korzystania z urlopów,
- skierowania na badania i orzeczenia lekarskie,
- dokumenty dotyczące wykonywania pracy zdalnej i elastycznej organizacji pracy,
- dokumenty związane z wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę,
- potwierdzenia doręczenia PIT-11,
- delegacje,
- rozliczenia rachunków,
- ankiety pracownicze.
Jak podpisywać elektroniczne akta osobowe?
Jeśli pracodawca chce wprowadzić elektroniczne akta osobowe pracowników, musi podpisywać je stosując przynajmniej jednego z poniższych narzędzi:
Przygotowanie e-akt następuje poprzez stworzenie skanów dokumentów, które zostają podpisane dzięki jednemu z wymienionych usług, dostępnych u dostawców usług zaufania (np. EuroCert).
Kwalifikowany e-podpis, który służy do podpisywania elektronicznych akt osobowych, zawiera w sobie osobowe pracodawcy (osoby fizycznej). Opcjonalnie, takim podpisem może dysponować w firmie także specjalista ds. HR lub pracownik kadr, który będzie podpisywał ściśle określone dokumenty cyfrowe.
Pieczęć kwalifikowana z kolei nie zawiera danych osobowych, a jedynie dane firmy, np. spółki (osoby prawnej). Powoduje to, że jest ona bardziej uniwersalna i może być wykorzystywana przez więcej osób w organizacji, które zostały delegowanie do prowadzenia elektronicznych akt pracowniczych. Mówiąc krótko, e-pieczęć nie jest przyporządkowana do konkretnej osoby, w przeciwieństwie do podpisu kwalifikowanego.
Decydując się na zakup podpisu kwalifikowanego czy pieczęci kwalifikowanej do podpisywania elektronicznych akt osobowych warto wybrać wariant narzędzia dopasowany do specyfiki danej firmy i zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób. Oto, na co może zdecydować się właściciel przedsiębiorstwa:
- Podpis kwalifikowany pracodawcy – W tym przypadku pracodawca dysponuje swoim własnym e-podpisem, którym podpisuje akta osobowe. Podpis ten zawiera jego imię i nazwisko, a także – opcjonalnie – dane dodatkowe, np. nazwę pełnionej funkcji czy dane firmowe.
- Podpis kwalifikowany osoby upoważnionej – Pracodawca upoważnia pracownika kadr lub działu HR do podpisywania akt osobowych. Wówczas musi on dysponować swoim własnym podpisem kwalifikowanym z danymi osobowymi.
- Pieczęć kwalifikowana firmy bez danych dodatkowych – Pracodawca lub osoba upoważniona opieczętowuje cyfrowe akta e-pieczęcią. Pieczęć ta zawiera wyłącznie dane firmy (bez danych personalnych), dlatego może używać jej więcej uprawnionych do tej czynności osób.
- Pieczęć kwalifikowana firmy z dodatkowymi danymi – W pieczęci można umieścić także dane dodatkowe, np. dopisek „Dział HR”. Wówczas narzędziem tym posługują się wyłącznie pracownicy konkretnej jednostki wewnętrznej w przedsiębiorstwie.
Chcesz wdrożyć e-teczki z elektronicznym podpisem lub pieczęcią kwalifikowaną?
Zostaw dane kontaktowe i porozmawiaj z nami o naszych rozwiązaniach dedykowanych.
Kwalifikowany podpis elektroniczny – korzyści dla kadr i działów HR
Wykorzystywanie podpisu kwalifikowanego do przygotowywania elektronicznych akt osobowych niesie za sobą szereg korzyści. Oto najważniejsze z nich:
- Mniej papierowej dokumentacji – Podpis kwalifikowany usprawnia digitalizację dokumentów w przedsiębiorstwie. Dzięki niemu możliwa jest niemal całkowita eliminacja papierowych akt osobowych w firmie, które zostają zastąpione cyfrowymi plikami.
- Szybszy obieg informacji w firmie – Elektroniczne akta osobowe umożliwiają zdalny dostęp do całej dokumentacji pracowniczej upoważnionym osobom w firmie. Nie wymagają korzystania z fizycznego archiwum, przez co konkretne pliki mogą trafić do ściśle określonych osób o wiele szybciej.
- Zgodność z przepisami – Podpisywanie elektronicznych akt podpisem kwalifikowanym zostało uregulowane w odpowiednich aktach prawnych. Proces podpisywania zapewnia e-dokumentom integralność danych, co sprawia, że są one odpowiednio chronione przed zmianami, a nawet fałszerstwami.
E-teczka – rozwiązania biznesowe
E-akta osobowe podpisane podpisem kwalifikowanym to pliki, które można z łatwością przenieść do tzw. e-teczek, czyli cyfrowych systemów obejmujących pełny zestaw informacji o danym pracowniku. Platformy te mogą zautomatyzować wiele rutynowych i czasochłonnych czynności, które należą do obowiązku działów HR.
E-teczki stosowane są z reguły przez większe organizacje, które potrzebują odpowiedniego narzędzia do segregacji i archiwizacji akt osobowych. Gwarantują one łatwość tworzenia akt dla każdego zatrudnionego oraz zapewniają jedną, centralną bazę dokumentacji pracowników w formie online, niezależną od lokalizacji poszczególnych, fizycznych oddziałów firmowych. Co więcej, e-teczki, mogą zostać zintegrowane w łatwy sposób z usługami zaufania, tj. podpis kwalifikowany czy pieczęć kwalifikowana, które umożliwiają uwierzytelnianie w systemie czy automatyzację podpisywania wybranych dokumentów.
Elektroniczne akta osobowe. Jak prowadzić e-akta pracowników? – podsumowanie
Prowadzenie elektronicznych akt osobowych, nazywanych e-aktami, jest możliwe od stycznia 2019 roku. Cała cyfrowa dokumentacja pracownicza traktowana jest na równi z analogiczną dokumentacją w tradycyjnej, papierowej formie. Aby jednak spełnić wymogi prawne, pracodawca musi opatrywać e-akta kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub pieczęcią kwalifikowaną.
Elektroniczne akta osobowe muszą być odpowiednio zabezpieczone i archiwizowane zgodnie z podziałem na ściśle ustalone części A, B, C, D i E, które dotyczą rekrutacji, zatrudnienia, ustania stosunku pracy, kar porządkowych i kontroli trzeźwości. Wszelkie pliki cyfrowe mogą być umieszczone i zabezpieczone w systemach informatycznych, tzw. e-teczkach, które ułatwiają zarządzanie dokumentacją i umożliwiają automatyzację procesów w działach HR.