Powiększa się lista branż, w których kwalifikowany podpis elektroniczny i pieczęć elektroniczna okazują się niezbędne do prowadzenia biznesu. Od marca 2022 roku podmioty rejestrujące produkty w bazie EPREL mają obowiązek weryfikacji tożsamości przy użyciu kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. Producenci, dostawcy lub importerzy wprowadzający po raz pierwszy na rynek Unii Europejskiej urządzenia, od których wymagane są etykiety energetyczne muszą rejestrować je, zanim zostaną wprowadzone do sprzedaży w bazie EPREL.
Czym jest baza EPREL?
Baza EPREL (eng. European Product Registry for Energy Labelling) jest europejskim rejestrem produktów do celów etykietowania energetycznego, która działa od stycznia 2019 roku. Obowiązkiem rejestracji objęte są m.in. klimatyzatory, kotły na paliwo stałe, lampy, lodówki, opony, pralki, urządzenia chłodnicze, zamrażarki, zmywarki, żarówki czy wyświetlacze elektroniczne.
Konieczność weryfikacji tożsamości podmiotów wiąże się z upublicznieniem części informacji o produktach zarejestrowanych w bazie EPREL. Baza zawiera szczegółowe karty informacyjne i etykiety energetyczne każdego zarejestrowanego produktu.
System EPREL składa się z dwóch części:
- zamkniętej bazy, przez którą krajowe organy nadzorujące rynek sprawdzają czy przestrzegane są wymogi etykietowania i czy wyliczona efektywność na etykiecie jest zgodna z efektywnością zadeklarowaną przez producenta;
- baza publicznej, która umożliwia konsumentom przeszukiwanie produktów pod kątem efektywności energetycznej i kart informacyjnych produktów wprowadzanych na rynek.
Co istotne, od marca 2022 roku jawne informacje o produktach zarejestrowanych w bazie EPREL są udostępnione publicznie.
Ten artykuł może Cię zainteresować:
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna, a EPREL
Zgodnie z przepisami wprowadzonymi przez Komisję Europejską od 21 lutego 2022 roku obowiązują nowe wymagania w zakresie rejestracji w bazie EPREL. Wszystkie podmioty posiadające osobowość prawną zobowiązane są potwierdzania danych podmiotu w deklracji przy użyciu kwalifikowanej pieczęci elektronicznej wydawaną przez kwalifikowanych dostawców usług zaufania. Bez wykonania tego etapu nie jest możliwe dodanie nowego produktu do rejestru.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna do EPREL musi zawierać takie dane jak:
- dokładną nazwę organizacji np. EuroCert Sp. z o.o.
- kraj rejestracji np. PL,
- identyfikator rejestru przedsiębiorstw (Organisation Identifier) tj. KRS (zagraniczny odpowiednik NTR)
- numer w rejestrze gospodarczym np. 0000408592
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna to usługa zaufania, która stanowi odzwierciedlenie tradycyjnej pieczątki w formie cyfrowej. Korzystają z niej organizacje posiadające osobowość prawną, w tym firmy, instytucje i podmioty publiczne. Pieczęć jest potwierdzeniem tego, że dany dostawca ma siedzibę na terenie UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Irlandii Północnej.
W przypadku podpisywania deklaracji w formacie PDF kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną weryfikacja jest jednorazowa tj. wykonuje się ją raz i obejmuje wszystkie istniejące i przyszłe modele. Pieczęć jest potrzebna tylko do weryfikacji dostawcy, nie przy dodawaniu modeli. Ponowne przejście wymagane tylko gdy:
- Zmienią się dane organizacji (np. nazwa, adres, numer rejestracyjny).
- Kwalifikowana pieczęć elektroniczna została wystawiona na identyfikator inny niż NTR i po 22 kwietnia 2027 r. trzeba przeprowadzić nową weryfikację z nowym identyfikatorem
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – funkcjonalności
W odróżnieniu od kwalifikowanego podpisu elektronicznego, z którego korzystają osoby fizyczne, kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest usługą zaufania wydawaną dla podmiotów posiadających osobowość prawną takich jak firmy, instytucje, podmioty publiczne.
Pieczęć umożliwia pieczętowanie dowolnych dokumentów, plików przy użyciu jedynie danych firmowych. Poza weryfikacją tożsamości, kwalifikowana pieczęć gwarantuje również autentyczność dokumentu, czyli możliwość identyfikacji źródła jego pochodzenia, jak również zidentyfikowania podmiotu wydającego dokument. Pieczęć elektroniczna zapewnia integralność dokumentu, czyli gwarantuje niezmienność danych od momentu opieczętowania. Wreszcie, pieczęć chroni dane osobowe, bo znajdują się na niej jedynie dane osobowe podmiotu, takie jak nazwa i NIP lub KRS organizacji.
Od 22 kwietnia 2025 r. w przypadku użycia kwalifikowanej pieczęci elektronicznej do rejestracji w systemie EPREL certyfikat musi zawierać numer KRS (inaczej NTR) jako Identyfikator organizacji, a po 22 kwietnia 2027 wszystkie podmioty będą zobligowane do nowych weryfikacji z użyciem tego parametru.
Kwalifikowana pieczęć elektroniczna coraz powszechniej wykorzystywana jest przy wydawaniu zaświadczeń urzędowych, firmowej korespondencji elektronicznej, podpisywania dokumentów prawnych, dokumentów dotyczących zaproszeń do złożenia oferty, postępowań przetargowych, faktur elektronicznych czy potwierdzania zawarcia transakcji w usługach online.
