Kwalifikowany podpis elektroniczny ułatwia prowadzenie biznesu i kontakty z organami administracji publicznej. Najważniejszą jego zaletą jest możliwość stosowania go zamiast podpisu własnoręcznego. Dokonując zakupu usługi, warto pamiętać o jego odnowieniu na kolejny okres. Dowiedz się, jak zaplanować sprawne odnowienie certyfikatu krok po kroku.
Czym jest kwalifikowany elektroniczny podpis?
Kwalifikowany podpis elektroniczny skutecznie zastępuje podpis własnoręczny. Dzięki europejskiemu rozporządzeniu eIDAS oraz Ustawie o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, może być składany na wielu dokumentach, które wymagają formy pisemnej. Więcej o zaletach narzędzia przeczytasz w naszym artykule Do czego służy kwalifikowany podpis elektroniczny?. Komercyjny podpis z certyfikatem kwalifikowanym może zostać wydany na 1 rok, 2 lub 3 lata przez dostawcę usług zaufania EuroCert. Przed upływem czasu określonego w umowie zakupu narzędzia, należy zaplanować odnowienie podpisu, aby móc korzystać z niego bez przeszkód.
Jak odnowić podpis kwalifikowany EuroCert – krok po kroku
Usługa odnowienia certyfikatu kwalifikowanego EuroCert przedłuża ważność e-podpisu, który został już wydany na konkretne imię i nazwisko. Jeśli chcesz używać tego narzędzia po upływie jego daty ważności, musisz rozpocząć procedurę minimum na 7 dni przed wygaśnięciem aktualnego podpisu. Oto kroki jakie należy zaplanować w przypadku produktu EuroCert.
Zakup kodu odnowienia podpisu kwalifikowanego
Osoby, które korzystają już z narzędzia EuroCert, mogą skorzystać z wygodnej usługi odnowienia certyfikatu online. Wystarczy zakupić kod, który można uzyskać w ciągu 20 minut od złożenia zamówienia. Nie jest to jednak jeszcze przedłużenie ważności podpisu kwalifikowanego. Po otrzymaniu kodu możesz przejść do kolejnego kroku w procesie.
Wniosek i podpisanie umowy o odnowienie podpisu elektronicznego
Zamówiony i opłacony kod jest przesyłany drogą elektroniczną. Po jego otrzymaniu wpisz kod odnowienia w aplikacji SecureDoc 2.0, którą wykorzystujesz do składania podpisu elektronicznego. Następnie wypełnij wniosek i podpisz umowę, która zostanie przekazana do centrali EuroCert.
Akceptacja wniosku przez EuroCert
Po złożeniu wniosku specjaliści EuroCert uruchomią proces akceptacji umowy w centrali firmy. Może on potrwać maksymalnie do 24 godzin od złożenia wniosku.
Aktywacja certyfikatu
Jeśli uzyskasz pozytywną akceptację wniosku ze strony EuroCert, możesz ponownie wprowadzić kod odnowienia w aplikacji SecureDoc 2.0. oraz zarejestrować odnowiony podpis w systemie zgodnie z przesyłaną instrukcją.
Czy można odnowić certyfikat podpisu kwalifikowanego po upłynięciu daty jego ważności?
Wiele osób zadaje pytanie, co zrobić, gdy zapomni się o odnowieniu podpisu elektronicznego i jego ważność automatycznie wygaśnie. Jeśli data ważności certyfikatu zostanie przekroczona, nie ma możliwości odnowienia certyfikatu kwalifikowanego EuroCert drogą online.
Aby podpis działał jak do tej pory, należy jeszcze raz przeprowadzić weryfikację tożsamości z przedstawicielem EuroCert podczas osobistego spotkania. W tym celu wystarczy zakupić usługę stacjonarnego odnowienia podpisu dla klientów EuroCert lub użytkowników posiadających podpis od innego dostawcy.
Ile kosztuje odnowienie podpisu elektronicznego EuroCert?
Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego EuroCert to koszt rzędu 129 złotych netto przy rocznej subskrypcji. W przypadku 3 lat, właściciel podpisu dokonuje opłaty w wysokości 289 złotych netto. Biorąc pod uwagę szerokie spectrum zastosowań podpisu elektronicznego, jest to inwestycja, która zwraca się bardzo szybko.