Proces cyfryzacji obejmuje wiele obszarów naszego codziennego życia. Nie omija również branży edukacyjnej, czego świetnym przykładem są m.in. elektroniczne dzienniki. Zgodnie z obowiązującymi standardami dyrektorowie szkół i innych placówek oświatowych powinni posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny do usprawnienia codziennej pracy. Z tego artykułu dowiesz się, czym on jest, jak go uzyskać i w jakich procedurach jego posiadanie jest niezbędne.

Czym jest podpis kwalifikowany dla dyrektora szkoły?

W dużym skrócie podpis kwalifikowany dla dyrektora szkoły to podpis elektroniczny, który umożliwia zatwierdzanie oraz podpisywanie różnego rodzaju dokumentów. Zgodnie z przepisami podpis tego typu jest równoważny i ma jednakową moc prawną co własnoręczny podpis ręczny na wydrukowanym dokumencie. Aby tak było, uzyskany podpis musi posiadać certyfikat kwalifikowany. To potwierdzenie tego, że osoba go składająca została dokładnie zweryfikowana.

W kontekście sektora oświaty podpis kwalifikowany dla dyrektora szkoły pozwala na wypełnianie określonych obowiązków służbowych i administracyjnych. Wymagany jest m.in. do podpisywania dziennika elektronicznego. Obowiązek jego prowadzenia i archiwizacji wszedł w życie w 2017 roku na podstawie stosownego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Sprawdź ofertę podpisów kwalifikowanych

Podpis elektroniczny – czy dyrektor szkoły ma obowiązek jego posiadania?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby pełniące funkcję dyrektora szkoły lub jakiejkolwiek innej placówki oświatowej powinny korzystać z podpisu elektronicznego w swojej codziennej pracy. Ułatwia on spełnienie wymogów administracyjnych narzuconych przez przepisy polskiego prawa oraz prawa międzynarodowego.

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS podpis kwalifikowany jest jednakowo ważny, jak własnoręczny i dlatego pozwala na właściwe podpisanie i archiwizację e-dziennika. Stanowi dobrą alternatywę dla Profilu Zaufanego, który daje nieco mniejsze możliwości i może nie być autoryzowany przez wybranego dostawcę e-dziennika. Jako dyrektor placówki edukacyjnej musisz mieć tego świadomość i odpowiednio wcześnie zadbać o wyrobienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dzięki temu unikniesz ewentualnego stresu w momencie, gdy będzie zbliżał się termin podpisania e-dziennika.

Zastosowanie podpisu kwalifikowanego w codziennej pracy dyrektora placówki oświatowej

Podstawowym zastosowaniem podpisu kwalifikowanego przez dyrektora szkoły jest podpisywanie, a następnie archiwizowanie dziennika elektronicznego. W przypadku szkół podstawowych należy zrobić to w terminie 10 dni od zakończenia roku szkolnego, a w placówkach policealnych ma się na to 10 dni po każdym zakończonym semestrze.

Ten artykuł może Cię zainteresować:

Ponadto dyrektor szkoły może korzystać z podpisu elektronicznego do zatwierdzania różnego rodzaju dokumentów w wersji elektronicznej, które związane są z bieżącym administrowaniem placówką. Dotyczy to m.in. podpisywania różnego rodzaju:

  • dokumentów przesyłanych do i odbieranych z Ministerstwa Edukacji Narodowej,
  • umów cywilno-prawnych,
  • faktur elektronicznych,
  • sprawozdań,
  • dokumentacji RODO,
  • korespondencji urzędowej przez ePUAP,
  • zgłoszeń do Systemu Informacji Oświatowej,
  • ofert w przetargach.

Kwalifikowany podpis elektroniczny dla dyrektora szkoły – co się na niego składa?

Co do zasady dyrektor placówki edukacyjnej może skorzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego z dwóch wariantach – standardowym lub z dodatkowymi danymi w podpisie. Oba narzędzia działają na tej samej zasadzie i różnią się tylko ilością informacji podczas załączania podpisu do dokumentu. Warto poznać różnice, które między nimi występują, aby wybrać odpowiedni podpis dla dyrektora szkoły.

Standardowy kwalifikowany podpis elektroniczny składa się z takich elementów jak:

  • imię i nazwisko,
  • identyfikator tożsamości np. numer dowodu osobistego lub PESEL,
  • kraj zamieszkania.

Kwalifikowany podpis elektroniczny z dodatkowymi danymi dla dyrektora szkoły zawiera:

  • imię i nazwisko,
  • identyfikator tożsamości np. numer dowodu osobistego lub PESEL,
  • kraj zamieszkania,
  • informacje dodatkowe: pełniona funkcja (dyrektor), nazwa placówki oświatowej np. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4 w Płońsku.

Rozbudowany kwalifikowany podpis elektroniczny może być wykorzystywany przez dyrektora szkoły do podpisywania dokumentów i potwierdzania procedur administracyjnych mających związek z prowadzeniem placówki. Standardowy podpis umożliwia wykorzystywanie go również w celach prywatnych. Co przemawia za podpisem z dodatkowymi danymi? Z pewnością to, że dzięki niemu łatwiej uwzględnić w nim identyfikację nazwy szkoły reprezentowanej przez dyrektora. To jeden z powodów, dla których osoby na tym stanowisku wybierają ten typ podpisu.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany dla dyrektora szkoły?

Kwalifikowany podpis elektroniczny musi spełniać rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa. Właśnie dlatego należy starannie wybrać jego dostawcę i sprawdzić, czy posiada on specjalną certyfikację Narodowego Centum Certyfikacji (NCCert).

Po wybraniu dostawcy wystarczy kupić podpis kwalifikowany w sklepie internetowym, co skraca całą procedurę i jest niemal bezobsługowe. Podczas składania zamówienia online wybierz okres ważności podpisu oraz ewentualne dodatkowe usługi (np. dodanie znaczników czasu).

Kolejnym krokiem jest weryfikacja tożsamości dyrektora szkoły. Możesz to zrobić w stacjonarnym biurze Eurocert, w punkcie partnerskim lub w trakcie wideoweryfikacji online. Ta ostatnia opcja jest wygodna i szybka. W przypadku podpisu dla dyrektora szkoły wymagane są jeszcze takie dokumenty jak:

  • pełnomocnictwo – podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji placówki,
  • uchwała bądź inna decyzja o powołaniu danej osoby na stanowisko dyrektora szkoły,
  • kopia dokumentu wskazującego na zasady reprezentacji szkoły,
  • potwierdzenie nadania numeru NIP szkole,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON szkoły.

Po pozytywnej weryfikacji tożsamości dyrektora szkoły, na jego maila przesyłana jest wiadomość e-mail. W niej znajdziesz szczegółową instrukcję, jak aktywować podpis kwalifikowany oraz zainstalować oprogramowanie podpisujące.

Ten artykuł może Cię zainteresować:

Kwalifikowany podpis elektroniczny dla dyrektora szkoły – podsumowanie

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy dyrektor szkoły powinien dysponować certyfikowanym podpisem elektronicznym. Bez niego utrudnione może być spełnienie obowiązku podpisania i archiwizacji dziennika elektronicznego. Na co dzień jednak podpis elektroniczny ułatwia również obsługę innej dokumentacji bezpośrednio związanej z prowadzeniem placówki. Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego możliwe jest tylko w podmiotach z certyfikacją Narodowego Centrum Certyfikacji. W tym celu skorzystaj z naszych usług i zapewnij sobie bezpieczny i zgodny z prawem podpis dla dyrektora szkoły.

Kup podpis kwalifikowany