Cyfrowa Gmina to rządowy program, dzięki któremu gminy z całej Polski mogą znacząco przyspieszyć procesy cyfryzacji. Przystępując do programu, samorządy mogą liczyć na dofinansowania działań związanych m.in. z zakupem sprzętu IT, usług cyfrowych oraz kwalifikowanych usług zaufania. Dowiedz się, na co można wykorzystać pieniądze i jak złożyć wniosek.

Pieczęć kwalifikowana EuroCert

Samorządy mogą zdecydować się również na zastosowania e-pieczęci kwalifikowanej, dzięki której można zautomatyzować i przyspieszyć elektroniczne pieczętowanie dokumentów bez umieszczania imienia i nazwiska konkretnego urzędnika.

Korzyści jakie daje pieczęć kwalifikowana w administracji to:

  • łatwiejsze zarządzanie elektronicznym obiegiem dokumentów EZD dzięki możliwości integracji systemu z chmurową pieczęcią kwalifikowaną oraz automatyzacji procesów
  • automatyzacja wydawania różnych zaświadczeń i danych (np. wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków w geodezji), co wynika z nowych przepisów KPA
  • wydawanie elektronicznych tytułów wykonawczych
  • prowadzenie e-akt osobowych

Kup podpis kwalifikowany

U dostawcy usług zaufanych EuroCert, podmioty administracyjne znajdą usługę e-pieczęci w różnych modelach. Jedną z opcji jest pieczęć chmurowa wraz z serwerowym oprogramowaniem podpisującym, z którym można się integrować za pomocą udostępnionego REST API. Jest to gotowe rozwiązanie, które z łatwością zintegruje się z dowolnym system zamawiającego w modelu SaaS lub On-premise.

Jeśli jednostka administracji publicznej nie posiada potrzeby automatyzacji procesów lub zasobów do integracji, może wybrać pieczęć kwalifikowaną na karcie. Z tej opcji może korzystać wielu pracowników i będzie ona wystarczająca w niektórych sytuacjach.

Certyfikaty do Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej

Należy pamiętać także, że do 1 stycznia 2022 roku, wszystkie podmioty administracji publicznej muszą zostać podpięte do Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej. Węzeł Krajowy umożliwia obywatelom m.in. korzystanie z e-usług publicznych z wykorzystaniem jednego, bezpiecznego loginu i hasła. Podłączenie urzędu do KWIE wymaga jednak zakupu pakietu certyfikatów, które umożliwiają odpowiednie przeprowadzenie integracji z systemami. Takie certyfikaty można szybko uzyskać u dostawcy usług zaufania EuroCert. Dobrą wiadomością jest to, że taka usługa wpisuje się w ideę projektu Cyfrowa Gmina, a jej zakup może zostać sfinansowany ze środków w ramach projektu.

Urządzenia kryptograficzne

Dodatkowo podmioty, zainteresowane projektem Cyfrowa Gmina, mogą znaleźć w ofercie EuroCert różnego rodzaju narzędzia kryptograficzne, tj.:

  • karty kryptograficzne do systemu Źródło
  • zawansowane moduły kryptograficzne HSM, które można zakupić na własność i umieścić na nich pieczęć kwalifikowaną
  • czytniki do kart stykowych i zbliżeniowych oraz e-dowodów w wielu różnych opcjach