Co zrobić, aby unieważnić lub zawiesić certyfikat?
Aby zawiesić lub unieważnić certyfikat kwalifikowany, należy wypełnić formularz online -> [Formularz zawieszenia/ unieważnienia]
Przed dokonaniem czynności zapoznaj się z poniższymi informacjami!
Kto może dokonać czynności unieważnienia/ zawieszenia certyfikatu kwalifikowanego?
- Certyfikat kwalifikowany zawierający dane Subskrybenta może zostać unieważniony/ zawieszony tylko na jego wniosek.
- Certyfikat kwalifikowany z dodatkowymi danymi może zostać unieważniony/ zawieszony zarówno przez Subskrybenta, jak i przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu.
Unieważnienie
Jest to trwałe dezaktywowanie certyfikatu kwalifikowanego, który nie może być w dalszym ciągu wykorzystywany. EuroCert unieważnia certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku. Unieważniony certyfikat umieszczany jest na liście certyfikatów unieważnionych (CRL).
Certyfikat może zostać unieważniony w wyniku wystąpienia (lub uzasadnionego podejrzenia wystąpienia) następujących okoliczności:
- błędnych, nieprawidłowych lub nieprawdziwych danych w certyfikacie,
- zmiany danych w certyfikacie,
- utraty kontroli nad kluczem prywatnym m.in. z powodu jego zagubienia, kradzieży,
- skompromitowania, ujawnienia kodów dostępu (np. PIN, PUK),
- zniszczenia klucza prywatnego.
Jak przeprowadzić procedurę?
Wniosek o unieważnienie certyfikatu można złożyć następującymi ścieżkami:
- wypełniając formularz online –> [LINK]
- telefonicznie (infolinia czynna 24h/7) -> +48 22 390 59 95
UWAGA!
- W przypadku złożenia wniosku o unieważnienie, Subskrybent otrzyma potwierdzenie na adres email podany we wniosku.
- Nie można przywrócić ważności unieważnionemu certyfikatowi.
Zawieszenie
Jest to tymczasowe dezaktywowanie certyfikatu kwalifikowanego, który nie może być wykorzystywany maksymalnie przez okres 7 dni. Po upływie tego okresu certyfikat zostaje automatycznie unieważniony, jeżeli zawieszenie nie zostanie wcześniej uchylone/ owieszone. EuroCert zawiesza certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku. Zawieszony certyfikat umieszczany jest na liście certyfikatów unieważnionych (CRL).
Certyfikat może zostać unieważniony w wyniku wystąpienia (lub uzasadnionego podejrzenia wystąpienia) następujących okoliczności:
- błędnych, nieprawidłowych lub nieprawdziwych danych w certyfikacie,
- zmiany danych w certyfikacie,
- utraty kontroli nad kluczem prywatnym m.in. z powodu jego zagubienia, kradzieży,
- skompromitowania, ujawnienia kodów dostępu (np. PIN, PUK),
- zniszczenia klucza prywatnego.
Jak przeprowadzić procedurę?
Wniosek o zawieszenie certyfikatu można złożyć następującymi ścieżkami:
- wypełniając formularz online –> [LINK]
- telefonicznie (infolinia czynna 24h/7) -> +48 22 390 59 95
UWAGA!
- W przypadku złożenia wniosku o zawieszenie, Subskrybent otrzyma potwierdzenie na adres email podany we wniosku.
- Jeżeli unieważnienie certyfikatu następuje po jego uprzednim zawieszeniu, wówczas data unieważnienia certyfikatu jest tożsama z datą zawieszenia certyfikatu. To oznacza, że podpis elektroniczny złożony w okresie zawieszenia nie wywołuje skutku prawnego.
- Po uchyleniu zawieszenia certyfikatu, skutek prawny podpisu elektronicznego weryfikowanego tym certyfikatem, złożonego w trakcie zawieszenia, następuje z chwilą uchylenia tego zawieszenia.
Odwieszenie
Jest to uchylenie zawieszenia certyfikatu kwalifikowanego, które może być dokonane w ciągu 7 dni od daty zawieszenia i polega na przywróceniu ważności certyfikatu poprzez usunięcie informacji o takim certyfikacie z listy CRL. EuroCert odwiesza certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku.
Zawieszenie certyfikatu może zostać uchylone w wyniku niepotwierdzenia się przesłanek uzasadniających zawieszenie certyfikatu, w szczególności po potwierdzeniu tego faktu przez Subskrybenta.
Jak przeprowadzić procedurę?
Wniosek o odwieszenie certyfikatu można złożyć następującymi ścieżkami:
- osobiście pod adresem EuroCert Sp. z o.o., ul. Puławska 472, 02-884 Warszawa (Pon – Pt, 8.00-17.00),
- osobiście w dowolnym punkcie partnerskim: https://eurocert.pl/PunktyPartnerskie.
UWAGA!
- Po uchyleniu zawieszenia certyfikatu, skutek prawny podpisu elektronicznego weryfikowanego tym certyfikatem, złożonego w trakcie zawieszenia, następuje z chwilą uchylenia tego zawieszenia.
- W przypadku złożenia wniosku o odwieszenie, Subskrybent otrzyma potwierdzenie na adres email podany we wniosku.