Co zrobić aby unieważnić lub zawiesić certyfikat?

EuroCert zapewnia możliwość unieważnienia certyfikatu przez całą dobę.

Przed dokonaniem czynności zapoznaj się z poniższymi informacjami!

Kto może dokonać czynności unieważnienia/ zawieszenia certyfikatu kwalifikowanego?

  • Certyfikat kwalifikowany zawierający dane Subskrybenta może zostać unieważniony/ zawieszony tylko na jego wniosek, z wyjątkiem sytuacji wyjątkowych wymagających unieważnienia/zawieszenia z inicjatywy EuroCert.
  • Certyfikat kwalifikowany z dodatkowymi danymi może zostać unieważniony/ zawieszony zarówno przez Subskrybenta, jak i przez upoważnionego przedstawiciela reprezentowanego podmiotu.

Unieważnienie

Jest to trwałe (nieodwracalne) dezaktywowanie certyfikatu kwalifikowanego, który nie może być w dalszym ciągu wykorzystywany. EuroCert unieważnia certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku. Unieważniony certyfikat umieszczany jest na liście certyfikatów unieważnionych (CRL).

Certyfikat może zostać unieważniony w wyniku wystąpienia (lub uzasadnionego podejrzenia wystąpienia) okoliczności opisanych w Polityce Certyfikacji i Kodeksie.

Zawieszenie

Jest to tymczasowe dezaktywowanie certyfikatu kwalifikowanego, który nie może być wykorzystywany maksymalnie przez okres 7 dni. Po upływie tego okresu certyfikat zostaje automatycznie unieważniony, jeżeli zawieszenie nie zostanie wcześniej uchylone/ odwieszone. EuroCert zawiesza certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku. Zawieszony certyfikat umieszczany jest na liście certyfikatów unieważnionych (CRL).

Jak przeprowadzić procedurę?

Wniosek o unieważnienie/zawieszenie certyfikatu może być złożony:

  • na stronie internetowej (24/7/365) –> [LINK],
  • drogą e-mail (24/7/365), wysyłając wniosek [LINK] na adres uniewaznienia@eurocert.pl – podpisany przy użyciu dotychczasowego ważnego certyfikatu kwalifikowanego,
  • drogą e-mail (24/7/365), wysyłając wniosek [LINK] na adres uniewaznienia@eurocert.pl – posługując się adresem e-mail zarejestrowanym w bazie EuroCert,
  • telefonicznie na numer infolinii +48 22 390 59 95 w godzinach pracy (pn-pt 8.00-16.00).

Zgłaszający telefonicznie musi podać:

  • imię, nazwisko, PESEL lub nr dokumentu tożsamości, osoby, której certyfikat ma być unieważniony,
  • hasło do unieważnienia widniejący na umowie lub numer umowy,
  • potwierdzić uprawnienia do unieważnienia certyfikatu subskrybenta (jeśli nie jest jednocześnie subskrybentem).

W przypadku braku możliwości poprawnej weryfikacji tożsamości certyfikat może zostać zawieszony do momentu wyjaśnienia zaistniałych wątpliwości. Jeśli w ciągu 24 godzin próba kontaktu telefonicznego ze strony EuroCert z osobą zgłaszającą nie powiedzie się, to po 24 godzinach od utworzenia zgłoszenia zostanie ono usunięte.

Uwaga!

  • W przypadku złożenia wniosku o unieważnienie/zawieszenie, Subskrybent otrzyma potwierdzenie na adres email podany we wniosku.
  • Nie można przywrócić ważności unieważnionemu certyfikatowi.
  • Jeżeli unieważnienie certyfikatu następuje po jego uprzednim zawieszeniu, wówczas data unieważnienia certyfikatu jest tożsama z datą zawieszenia certyfikatu. To oznacza, że podpis elektroniczny złożony w okresie zawieszenia nie wywołuje skutku prawnego.
  • Po uchyleniu zawieszenia certyfikatu, skutek prawny podpisu elektronicznego weryfikowanego tym certyfikatem, złożonego w trakcie zawieszenia, następuje z chwilą uchylenia tego zawieszenia.

Co zrobić, aby odwiesić certyfikat?

Odwieszenie certyfikatu jest to uchylenie zawieszenia certyfikatu kwalifikowanego, które może być dokonane w ciągu 7 dni od daty zawieszenia i polega na przywróceniu ważności certyfikatu poprzez usunięcie informacji o takim certyfikacie z listy CRL. EuroCert odwiesza certyfikat w ciągu 24 godzin od przyjęcia wniosku lub z inicjatywy EuroCert.

Zawieszenie certyfikatu może zostać uchylone w wyniku niepotwierdzenia się przesłanek uzasadniających zawieszenie certyfikatu, w szczególności po potwierdzeniu tego faktu przez Subskrybenta.

Jak przeprowadzić procedurę?

Wniosek o odwieszenie certyfikatu można złożyć:

  • osobiście pod adresem EuroCert Sp. z o.o., ul. Puławska 472, 02-884 Warszawa (Pon – Pt, 8.00-16.00),
  • osobiście w dowolnym punkcie partnerskim: [PUNKTY SPRZEDAŻY].

Uwaga!

  • Po uchyleniu zawieszenia certyfikatu, skutek prawny podpisu elektronicznego weryfikowanego tym certyfikatem, złożonego w trakcie zawieszenia, następuje z chwilą uchylenia tego zawieszenia.
  • W przypadku złożenia wniosku o odwieszenie, Subskrybent otrzyma potwierdzenie na adres email podany we wniosku.