Nowa rzeczywistość postpandemiczna sprawia, że wiele procesów biznesowych podlega cyfryzacji. W cenie są przede wszystkim narzędzia do codziennej pracy, w tym kwalifikowany podpis elektroniczny, stosowany przez ponad połowę polskich korporacji prawniczych i prawników in-house. Prowadzisz małą lub średnią kancelarię? Sprawdź, jakich rozwiązań z zakresu legal tech potrzebujesz na start.
Czym jest Legal Tech?
Pojęcie Legal Tech, inaczej Legal Technology, określa branżę innowacji i technologii, których zadaniem jest wsparcie pracy kancelarii prawnych czy działów prawnych w przedsiębiorstwach. Legal Tech to nic innego jak ogół narzędzi, których celem jest digitalizacja i zautomatyzowanie procesów biznesowych w zakresie świadczenia usług prawniczych.
Rozwiązania z zakresu Legal Technology obejmują specjalistyczne produkty, np. oprogramowania do zarządzania kancelariami prawnymi, systemy informacji prawnej i gospodarczej czy aplikacje do wyszukiwania właściwości miejscowej sądów i instytucji. Obszar ten to także wszystkie narzędzia wykorzystywane w codziennej praktyce prawniczej. Tutaj należy wymienić chociażby powszechnie stosowaną pocztę elektroniczną, edytory automatyzujące tworzenie pism i pozwów, a przede wszystkim kwalifikowany podpis elektroniczny.
Czym jest digitalizacja kancelarii prawnej?
W dobie technologii i zmieniającej się rzeczywistości, wielu prawników stoi przed wyzwaniem zmiany treści dokumentów papierowych na dokumenty w formie elektronicznej. Proces ten nazywamy digitalizacją lub ucyfrowieniem zasobów. Jego celem jest przede wszystkim sprawne przeglądanie i katalogowanie e-dokumentacji oraz jej wygodne udostępnianie bez ryzyka zniszczenia, co umożliwia szereg rozwiązań z zakresu legal tech.
Chociaż procesy związane z cyfryzacją branży prawniczej w Polsce postępują dość wolno w małych i średnich kancelariach, trudno wyobrazić sobie całkowitą rezygnację z takiego działania. Prognozuje się, że w bliskiej przyszłości zaawansowane przepisy prawa wymuszą na prawnikach korzystanie z nowych technologii. Warto zatem już teraz wiedzieć, jak usprawnić pracę kancelarii prawnej w oparciu o zaawansowane rozwiązania cyfrowe.
Od czego rozpocząć digitalizację kancelarii prawnej?
Małe i średnie kancelarie prawnicze, które nadal bazują na dokumentacji tradycyjnej, rozpoczynają digitalizację od gruntownej analizy procesów wewnętrznych. W ten sposób możliwe jest określenie rzeczywistego zapotrzebowania na rozwiązania legal tech. Następnie należy przejść kilka etapów, aby móc jak najefektywniej korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych. Oto najważniejsze z nich:
-
Digitalizacja dokumentów (wsteczna i pierwotna)
Ucyfrowienie kancelarii rozpoczyna się od zeskanowania całej dotychczasowej dokumentacji, która do tej pory przechowywana była w tradycyjnych teczkach. Cyfryzacja polega tu nie tylko na zapisaniu plików cyfrowych w formie obrazu, ale poddaniu ich przetworzeniu na postać tekstową. Tutaj z pomocą przychodzi technologia OCR, która ułatwia odczytywanie tekstu ze skanów. Dzięki niej gotowe pliki można łatwo przeglądać, wyszukując potrzebne fragmenty akt, np. po słowach kluczowych.
-
Technologie chmurowe do przechowywania dokumentów
Wdrożenie rozwiązań chmurowych w kancelarii prawnej zapewnia większe bezpieczeństwo danych niż lokalne infrastruktury IT, np. dyski komputerowe. Wybierając dostawcę takiej usługi, warto zwrócić uwagę na to, czy jest ona zgodna z RODO i czy gwarantuje możliwość zachowania tajemnicy zawodowej. W chmurze kancelaria może przechowywać wszystkie zdigitalizowane dokumenty, rezygnując całkowicie z tradycyjnego archiwum.
-
System do zarządzania kancelarią
Aby przyspieszyć i zautomatyzować swoją pracę, prawnicy mogą zdecydować się na system do obsługi kancelarii prawnej, czyli rozwiązanie legal tech, które kondensuje wiele rozwiązań w jednym miejscu. Funkcjonalności można tutaj dobrać do własnych potrzeb. Prawnicy mogą liczyć m.in. na szybki dostęp do e-archiwum z aktami, edytora pism i dokumentów, systemami informacji prawnej czy standardowego CRM-a z możliwością wystawiania faktur.
-
Kwalifikowany podpis elektroniczny
Uniwersalnym narzędziem, niezbędnym w codziennej pracy prawnika, jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nadaje on moc prawnę e-dokumentom, sprawiając, że są one traktowane tak samo, jak dokumenty podpisane podpisem własnoręcznym. E-podpis kwalifikowany skutecznie zastępuje Pprofil Zzaufany w komunikacji z sądami i instytucjami rządowymi. Może być wykorzystywany do komunikacji z rządowymi systemami teleinformatycznymi, tj. e-KRS, portalem S24 służącym do zakładania spółek, Krajowym Rejestrem Zadłużonych, itp. Narzędzie wspiera także elektroniczny obieg dokumentów i ich archiwizację.
Korzyści z digitalizacji kancelarii prawnej
Cyfryzacja procesów prawnych wiąże się z szeregiem korzyści dla kancelarii. Najważniejsze z nich to:
- Natychmiastowy dostęp do zawartości akt i pism – Kancelarią można zarządzać z dowolnego miejsca, bez konieczności odwiedzania siedziby. Prawnik nie musi również korzystać z tradycyjnego archiwum. Wszystkie dokumenty dla klienta są zawsze pod ręką.
- Zorganizowany obieg dokumentów – Digitalizacja usprawnia pracę pomiędzy działami prawnymi. Pracownicy kancelarii mogą łatwo udostępniać dane w przestrzeni chmurowej lub sieci prywatnej.
- Większe bezpieczeństwo – Cyfrowe formaty akt czy pism prawniczych pozwalają dobrze zabezpieczyć się przed utratą danych. Dokumenty papierowe narażone są na zalanie, spalenie, żółknięcie czy najzwyklejsze niszczenie pod wpływem czasu. W przypadku plików nie ma takiego ryzyka. Dodatkowo elektroniczna dokumentacja w kancelarii świetnie wpisuje się w ideę #paperless.
- Szybsza komunikacja na linii klient-kancelaria-administracja – Dzięki zastosowaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego od dostawcy usług zaufania EuroCert, wysyłka dokumentów do sądów czy innych urzędów jest znacznie szybsza. Pliki z pismami mogą być przekazywane drogą elektroniczną, a e-podpis z certyfikatem kwalifikowanym gwarantuje ich moc prawną i jest równoznaczny z podpisem własnoręcznym.
Popularność podpisu elektronicznego w branży legal tech
Jak wynika z raportu LegalTech 2022, najważniejszym rozwiązaniem z perspektywy rozwoju branży prawniczej w Polsce jest podpis elektroniczny. Jego wykorzystywanie uznawane jest obecnie za priorytetowe, biorąc pod uwagę digitalizację sektora prawnego. Z e-podpisu z certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego, korzysta już 90% prawników in-house oraz osób pracujących w kancelariach prawnych. Co więcej, 52% ogółu badanych prawników deklaruje posiadanie właśnie podpisu kwalifikowanego. Jak wskazują analitycy, odsetek ten w 2022 roku jest znacznie większy w kancelariach zatrudniających powyżej 4 osób i wynosi on 74%.
Dane z raportów Wydawnictwa C.H. Beck z lat 2021-2022 pokazują jasno, że popularność podpisu elektronicznego jako narzędzia legal tech dynamicznie rośnie. Samo korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz Pprofilu Zzaufanego na platformie ePUAP wzrosło wśród prawników o 9% w stosunku do roku 2021. Przyczyny takiego stanu można dopatrywać się m.in. w postępującej digitalizacji administracji i wymiaru sprawiedliwości, która powoli wymusza także cyfryzację procesów w działalności kancelarii prawnych. Drugą istotną przyczyną jest otwarcie radców prawnych i adwokatów na proces elektronicznego zawierania umów, co z kolei zwiększa zainteresowanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, niezwykle pomocnym w pracy zdalnej.
Chcesz rozpocząć digitalizację kancelarii prawnej? Zacznij od podpisu elektronicznego i zarządzaj sprawami kontrahentów z dowolnego miejsca. Polecamy także artykuł „Kwalifikowany podpis elektroniczny w branży prawnej”.