Papierowe operaty geodezyjne to przeszłość. Od stycznia 2022 roku operaty geodezyjne przyjmowane są wyłącznie w postaci elektronicznej. To kolejna branża, w której zastosowanie znajduje kwalifikowany podpis elektroniczny EuroCert.
W poniższym wpisie przeczytasz:
- jak zmieniły się przepisy związane z przyjmowaniem operatów technicznych?
- dlaczego podpis kwalifikowany daje najszersze możliwości geodetom?
- jakie korzyści płyną z używania operatów elektronicznych?
Od 1 stycznia 2022 operaty w wojewódzkich i powiatowych ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej – w postaci pliku PDF opatrzonego podpisem elektronicznym.
Możliwość przesyłania operatu z e-podpisem kierownicy prac geodezyjnych otrzymali po raz pierwszy w sierpniu 2020 r., gdy zgodnie z rozporządzeniem ds. standardów geodezyjnych rozpoczął się okres przejściowy. Pisaliśmy wtedy o tym tutaj.
Jak podaje Główny Urząd Geodezji i Kartografii, w grudniu 2021 r. operaty techniczne w postaci elektronicznej stanowiły 60 proc. wszystkich tego typu dokumentów przekazanych do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (PZGiK). W styczniu 2021 r. było to jeszcze 30 proc.
Operat techniczny – pod którym można złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny od EuroCert – jest dokumentem zawierającym wyniki prac geodezyjnych i kartograficznych, wykonanych w związku z tworzeniem i weryfikacją baz danych oraz cyfrowymi zbiorami kopii dokumentów. Geodeci mogą również korzystać do celów prawnych z kwalifikowanego podpisu elektronicznego do podpisywania map, które powstają w celu podziału nieruchomości czy postępowań administracyjnych.
Kwalifikowany podpis elektroniczny dla geodetów
Operat techniczny sporządza się w postaci jednego dokumentu elektronicznego w formacie PDF opatrzonego przez kierownika prac geodezyjnych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, jeżeli możliwości techniczne podpisu zaufanego na to pozwalają – czytamy w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Jednak w przypadku dwóch ostatnich wymienionych w rozporządzeniu podpisów wiąże się to z ograniczeniami.
Profil zaufany można wykorzystać do potwierdzenia autentyczności operatów, ale tylko wtedy, gdy ciężar pliku PDF nie przekracza 10 MB. Niemniej, ośrodki geodezyjne w ramach wewnętrznych regulaminów wykluczają użycie podpisu zaufanego. Powodem są wspomniane limity i akceptowanie przez nie wyłącznie dokumentów z e-podpisem w formacie XAdES.
Podpis osobisty jest typem zaawansowanego podpisu cyfrowego. Zapisany jest elektronicznie w nowych dowodach osobistych z warstwą elektroniczną. Chociaż podpiszemy nim operat geodezyjny, to jednak funkcjonalność podpisu osobistego jest ograniczona i nie umożliwia zawarcia umowy cywilnoprawnej (potrzebna jest zgoda dwóch stron).
Natomiast kwalifikowany podpis elektroniczny odróżnia od dwóch poprzednich jego wszechstronność i brak ograniczeń:
- W przypadku operatów można podpisać nim plik PDF o dowolnej wielkości.
- Wszystkie dokumenty, pod którym składamy kwalifikowany podpis elektroniczny, mają taki sam skutek prawny, jak w przypadku podpisu własnoręcznego.
- Zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS z 2016 r., jego moc prawna obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej.
W Polsce kwalifikowany podpis elektroniczny wydawany jest wyłącznie przez certyfikowane podmioty, takie jak EuroCert, który jako jedna z pięciu firm w Polsce, posiada status kwalifikowanego dostawcy usług zaufania.
Elektroniczne operaty techniczne w geodezji
Cyfrowe operaty to krok w kierunku cyfrowej transformacji geodezji i ułatwienie pracy firm i urzędów. W 2021 r. do państwowego zasobu geodezyjnego przekazano 1,2 mln operatów technicznych, z czego 45 proc. już w wersji elektronicznej – podaje Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK).
Jakie korzyści przynosi wdrożenie e-operatów?
- możliwość złożenia dokumentów przez całą dobę;
- szybsze przesyłanie i wymiana dokumentów z urzędem;
- łatwiejsza i szybsza weryfikacja dokumentów;
- możliwość w pełni elektronicznej komunikacji;
- stworzenie cyfrowego archiwum;
- wygoda dzielenia się dokumentem z zainteresowanymi stronami;
- oszczędność papieru, tuszu do drukarek, materiałów biurowych;
- oszczędność na usługach pocztowych i kurierskich;
- oszczędność czasu na skanowanie dokumentacji;
- umożliwia pracę zdalną.
Korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest dziś w firmach coraz częściej normą, podobnie jak bankowość mobilna czy wideokonferencje. E-podpis sprawdza się doskonale w czasie pracy zdalnej lub w rozproszonych zespołach. Umożliwia szybszy obieg dokumentów, złożenie podpisu na wielu dokumentach jednocześnie np. na wnioskach o zmianę pozwolenia na budowę. Dokument może również podpisać kilka osób według ustalonej kolejności. Poza zawieraniem umów w formie elektronicznej umożliwia przesyłanie dokumentów do ZUS, KRS, US, podpisywanie faktur. Jest chętnie wykorzystywany w branży budowlanej przy składaniu wniosków elektronicznych o pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy czy elektronicznego projektu inwestycji budowlanej przez serwis rządowy – stronę e-Budownictwo.
W tym wpisie przeczytasz także o elektronicznej pieczęci dla branży geodezyjnej i przepisach, które weszły w roku 2021.
Przeczytaj także o nowej usłudze – Chmurowym podpisie elektronicznym ECSigner.